Wat zijn de voornaamste zaal-etiquette?
- bedien elke gast even correct, maak geen onderscheid tegenover jong en oud, arm of rijk.
- bij het aanwijzen van een tafel of bij het binnenkomen van een gast in het restaurant, gaat het personeelslid steeds voor de gast uit om hem naar zijn plaats te begeleiden. Dit geldt ook voor het bestijgen en afdalen van een trap.
- geeuwen, met de handen door het haar strijken, in oren, neus of tanden peuteren, in het bijzijn van de gast, zijn een flagrant voorbeeld van gebrek aan goede manieren.
- denk nooit dat vreemdelingen onze taal niet verstaan.
- pas de beleefdheidsregels in alle situaties toe, opdringerigheid of een mis-prijzende gelaatsuitdrukking blijven eveneens achterwege.
- laat nooit merken dat een situatie vervelend is, bv.als gasten wat langer blijven zitten, kijk ze dan niet buiten door steeds uitdagend naar het uurwerk te kijken, door luidruchtig met bestekken of stoelen om te springen, erger nog, door vroegtijdig de lichten te doven.
- geef nooit een blijk van boosheid of ongeduld op drukke ogenblikken, de pas mag versneld worden , maar hol nooit.
- misnoegdheid of persoonlijke kritiek over de zaak deelt men in geen geval aan de gast mede.
- leun, steun of hang nergens tegen, blijf op je beide benen staan, sta nooit met de handen in de zakken.
- onderbreek de gast nooit, laat de gast altijd eerst uitpraten,voordat je hem antwoordt.
- verder dient een kelner discreet te zijn. Het kan gebeuren dat een kelner zaken ziet of hoort die niet voor anderen bestemd zijn. Uiteraard, met uitzondering van mogelijk strafbare feiten, geldt hier "horen, zien en zwijgen"